Engeguem una nova proposta al #traDDigital: Folk&Co! A partir d'avui, us compartirem 5 temes, que per alguna raĂł, els i les mĂşsics i persones expertes consideren importants. En aquesta secciĂł comptarem amb Jordi FĂ bregas, Marcel Casellas, Arturo Gaya, Eduard Casals, Carol Duran i Ferran Riera.
ELS CINC TEMES DEL FERRAN RIERA
1.- El primer disc d'Uc va suposar un revulsiu per la mĂşsica tradicional dels PaĂŻsos Catalans, ja que tractava el repertori popular amb un aire renovador alhora que ben senzill. A mĂ©s, va ser sorprenent que aquesta iniciativa no sorgĂs a Barcelona, València o Palma, sinĂł que la facturessin tres joves d'Eivissa.
UC: “La presó de Nà pols”, del disc
Cançons d’Eivissa (1974).
Extret de la pel·lĂcula
La Nova Cançó, de Francesc Bellmunt (1976)
https://youtu.be/lylsAw5J9e4
2.- La primera cançó que vaig escoltar d'Al Tall tambĂ© va significar una agradabilĂssima sorpresa. Els valencians aplicaven la riproposta a la jota, aplicant-li un aire del tot contemporani i una lletra que als anys setanta calia considerar prou reivindicativa.
Al Tall: “Darrer diumenge d’octubre”, del disc Deixeu que rode la roda (1976)
Enregistrat al concert de comiat del grup que va tenir lloc el 18 d’octubre del 2013 al Palau de Congressos de València.
https://youtu.be/HDStxhnsuaM
3.- Amb el "Parado" tinc una relaciĂł ben bĂ©Â Ăntima, ja que amb el temps va esdevenir una mena d'himne de la meva famĂlia materna que tĂ© les seves arrels a Mallorca. NingĂş ha superat la versiĂł que en va fer MĂşsica Nostra.
Música Nostra: “Parado de Valldemossa”, del disc
Giravolt (1992)
https://youtu.be/U6oHN_8C86c
4.- Amb els Quicos també tinc una relació molt especial, ja que ells em van convidar a descobrir les meravelles de les Terres de l'Ebre i del seu delta. Aquest fandango, basat en una tonada popular, també és un exemple de la posada al dia del gènere grà cies a un arranjament molt original i una lletra molt adient sobre les migracions forçades.
Quico del Célio, el Noi i el Mut de Ferreries: “Fandango dels adéus”, del disc
Si no fos (1996)
https://youtu.be/O8G7C5p5gMI
5.- Eliseo Parra va crĂ©ixer a Barcelona, on va formar part del rock progressiu, de l'ona laietana i de la moda salsera. DesprĂ©s va endinsar-se en la renovaciĂł del folk hispĂ i ja fa mĂ©s de vint anys que Ă©s el gran mestre de la mĂşsica tradicional contemporĂ nia de l'Estat espanyol. "El silenci d'estimar" Ă©s el seu tema propi mĂ©s sentit i tendre, una balada on conjuga els aires de la jota amb la improvisació jazzĂstica.Â
Eliseo Parra: “El silenci d’estimar”, del disc
Tribus hispanas (1998)
Enregistrat al Teatro Galileo de Madrid al 2008, amb la companyia de Carmen ParĂs
https://youtu.be/TZ566biLgZ0