Els registres del soterrani
Sota aquest tÃtol us proposarem cada dia un/a autor/a, intèrpret, grup i cançó de referència en la música folk i tradicional de tot el món. Algunes molt conegudes i altres no tant. No hi ha cap novetat, tot està a la xarxa. És només una guia entre moltÃssimes posssibilitats.
Dia 1 al 20 //
Dia 21 al 40 //
Dia 41 endavant
DIA 1
WOODY GUTHRIE
This land is your land
Woody Guthrie es considera el pare de la música folk americana. Fou un personatge complex que va mantenir una lluita permanent per la igualtat, contra el racisme i a favor dels drets dels treballadors. És molt conegut el lema de la seva guitarra “This is a machine to kill fascismâ€. Però la seva vida personal va ser complicada: inestabilitat familiar, alcoholisme, malaltia d’hungtinton i altres problemes de salut mental. L’any 1940 va compondre sobre una melodia ja coneguda aquesta cançó, si bé l’any 1944 va fer una nova versió que és la que actualment coneixemem. El dolç crit a favor de la igualtat i el bé comú és molt necessari en els actuals USA de l’era Trump.
https://www.youtube.com/watch?v=XaI5IRuS2aE
La llegenda diu que un dia, al voltant de 1960, Pete Seeger va portar un jovenÃssim Bob Dylan a visitar Woody en aquells moments ingressat en l’hospital Greystone de Queens i que aquest li va cantar a peu de llit “Blowing in the windâ€. Les tres generacions del folk americà del segle XX connectades. Justament el maig de l’any 2009 Pete Seeger, el seu fill i Bruce Springsteen la van cantar a la celebració de la presidència de Barak Obama al Memorial Lincoln de Washington anomenada “We are oneâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=HE4H0k8TDgw
Bruce Springsteen l’any 2006 va dedicar un disc i una gira de concerts a l’aleshores gairebé nonagenari Pete Seeger, The Seeger sessions. A l’octubre d’aquell any va actuar al Palau Sant Jordi. Una cançó tradicional dels treballadors negres.
https://www.youtube.com/watch?v=BYF8IntUFZI
I Bob Dylan?  Bob Dylan va composar l’explÃcita "Song to Woody" recollida al seu primer à lbum –que per cert no tenia tÃtol- l’any 1962, on invoca tots els seus referents coneguts a través de Woody: Cisco Houston, LeadBelly...
https://www.youtube.com/watch?v=lOWfCVQBixs
A la Catalunya d’aquell moment es van gravar dues versions. Una bastant evident d’en Xesco Boix, amic de Pete Seeger. Potser és menys conegut que La Trinca va fer l’adaptació de la lletra al català i la va gravar l’any 1969 al seu primer disc. Aquà les teniu les dues.
XESCO BOIX
LA TRINCA
______________________
DIA 2
FAIRPORT CONVENTION
The lark in the morning
Quan als anys seixanta del segle passat el rock and roll original es començava a barrejar amb altres gèneres musicals i a tenir molts cognoms: progressiu, simfònic, pop... uns quants grups – pocs, i sobre tot a Gran Bretanya- van decidir fusionar-lo amb el folk. És el que es va anomenar folk-rock o folk elèctric. En realitat, en molt casos, es tractava de fer servir una base de bateria i baix elèctric i encaixar melodies i cançons tradicionals. Fairport Covention van ser els pioners l’any 1967. Steelayed Span els van seguir poc després. Hi ha una connexió també amb Jhetro Tull i alguns músics bretons joves d’aleshores com el guitarrista Dan ar Braz. Aquà teniu un meddley de reels titulat “The lark in the morningâ€. Lark vol dir alosa però informalment vol dir també broma. Doncs això, una broma matinera.
https://www.youtube.com/watch?v=Z3pP4O3nkAc&list=OLAK5uy_mBym1ep-QysZNmHOxPo3-MaPIVFFeNj8E&index=6
I per cert, continuen en actiu amb un dels seus fundadors, Richard Thompson, i altres músics de llarg recorregut. Dave Swarbrick, considerat un dels millors fiddelistes del món, va morir l’any 2016 i Sandy Denny, la veu, prematurament l’any 1978.
Per aquà està clar que, si més no, una part del Grup de Folk seguia aquests moviments. Pensem en Els tres tambors dels germans Batiste, en Jaraba i en Farran.
Ara bé, no va ser fins els vuitanta que, a Reus, va sorgir una banda netament folk-rock. Es deia Tradivà rius i van actuar al segon o tercer Tradicionà rius. Va ser fundat per Xavier Macaya i en Pep Solórzano i van passar alguns músics folk de llarg recorregut. Aquà teniu una gravació del programa Sputnik l’any 1993. Aquells temps en que la televisió pública no només emetia música folk sinó que, fins i tot, enregistrava concerts.
https://www.youtube.com/watch?v=OobbyK3579A
_____________
DIA 3
ALAN STIVELL
Tri Martolod
Ahir, de passada, parlà vem de Dan ar Braz com a guitarrista de Fairport Convention. Ara bé, si parlem del folk bretó del segle XX automà ticament pensem en Alan Stivell. Ja el coneixÃem però els que el và rem veure al Festival Internacional de Música Popular i Tradicional de Vilanova i la Geltrú l’any 1984 mai oblidarem la seva energia i capacitat de comunicació dalt l’escenari. Aquesta cançó tradicional de versos encadenats, “Tri Martolod yaouank†(Els tres joves mariners) ha esdevingut gairebé un himne a la Bretanya. Aquà tenim una versió d’un concert multitudinari amb Dan ar Braz a la guitarra i mols altres músics celtes.
https://www.youtube.com/watch?v=Ra3Igp-Zr6Y
Tot i que és un multinstrumentista identifiquem sobretot Stivell amb l’arpa cèltica. De fet va titular el seu disc de 1971 “El renaixement de l’arpa cèlticaâ€. Un exemple: la “Suite Des Montagnesâ€. Alan Stivell continua en actiu als seus pletòrics 76 anys.
https://www.youtube.com/watch?v=04nhg3chqvU&list=RD04nhg3chqvU&start_radio=1&t=12
A banda d’Stivell, Dan ar Braz i de Gwendal (ja en parlarem un altre dia), Bretanya continua generant músics de gran talent. Una d’elles és Nolwenn Leroy, un veritable fenòmen a França. Aquesta multinstrumentista i cantant és una celebritat mainstream que canta tota mena de gèneres, això sà la seva banda sempre compta amb instruments tradicionals.
Aquà la teniu amb Alan Stivell amb un altra versió de “Tri Martolod†en un concert a Brest fa uns deu anys.
https://www.youtube.com/watch?v=tvjTQgX3AHs
I aquà al violà amb la seva banda interpretant una giga, Jig Bob i demostrant tota la seva capacitat de comunicació.
https://www.youtube.com/watch?v=bXInUWenvBE
____________
DIA 4
LA BAMBOCHE
La bourrée du diable
La Bamboche (alguna cosa aixà com disbauxa en llenguatge popular) a finals dels anys setanta del segle passat va ser un referent per a les aleshores joves (i pocs) músics i seguidors del folk. L’havien fundat a Lió l’any 1972 quatre multinstrumentistes: Jean Blanchard, Jacky Bardot, Bernard Blanc i Jacques Boisset. El seu repertori era fonamentalment de les regions del centre de França, territori de la bourrée. L’any 1977, però, va fer un canvi de personal i va incorporar l’electricitat. I van començar a gravar amb el Ballon Noir d’un tal Hugues de Courson, un dels músics de Malicorne. Però aquesta és una altra història i un altre dia. És també l’època de la gran Evelyne Girardon, veu i viola elèctrica. Del disc Née de la lune, aquà teniu “La bourrée du diableâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=l5HkV4CeEn0&list=PLjM6eEYKpVS1deOa7IoQX6JqE6PynINgH&index=6
Tot i que gairebé totes les seves cançons eren tradicionals, de tant en tant interpretà ven noves composicions. És el cas de “Quitte Parisâ€, una declaració de principis a favor del retorn a la natura i la vida senzilla a ritme de vals mussette.
https://www.youtube.com/watch?v=tiZa0wpg2jU
I una corprenedora història que acaba en tragèdia i inclou una crÃtica directa al capitalisme: “La fille d’usineâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=9l46cC22LiQ
____________
DIA 5
LA CIAPA RUSA
Mazurka
Les primeres notÃcies de renovació de la música tradicional venien d’Ità lia. La Nova Compagnia di Canto Popolare, amb epicentre a Nà pols, recuperà ven i reinterpretaven la música dels pagesos de la Campania des de 1966. I del sud al nord, el grup La Ciapa Rusa (capa vermella, que era el nom amb què es coneixia una famÃlia de cantants tradicionals d’Alessandria) va ser una referència dels grups i músics folk catalans de primers dels vuitanta. De fet, unes quantes peces seves s’han integrat de forma natural en moltes sessions actuals de ball folk. És el cas d’aquesta Mazurka, que sona com si fóssim a Arsèguel el darrer cap de setmana de juliol.
https://www.youtube.com/watch?v=KGSBIcJMQPE
Més endavant và rem conèixer personalment alguns d’ells, especialment en Maurizio Martinotti i và rem saber que eren d’un territori que ells anomenen Quatro province, en la intersecció de quatre regions italianes: el Piemont, l’Emilia Romagna, la Ligúria i la Lombardia. La major part del seu repertori era d’allà . I de la trobada l’any 1996 de músics de la Ciapa Rusa, Tre Martelli i altres va nèixer Ariondassa que identifiquem amb l’amic Vincenzo Chacho Marchelli. I del Piemont ens van dur una cançó popular que ara mateix sona aixà a una taverna de Varzi.
https://www.youtube.com/watch?v=KitqTVNDZw4
De la trobada d’Ariondassa i El Pont d’ArcalÃs va sorgir un disc: Del Piemont als Pirineus. Va ser presentat a la Fira Mediterrà nia de Manresa l’any 2008, enregistrat i emés per TV3 al Rodasons, el programa de l’amic Ferran Riera que tant trobem a faltar. Aquà teniu la versió bilingüe dels dos grups amb la participació de Les Violines.
https://www.youtube.com/watch?v=tEh27C8RhE0
I els del principi al final, una actuació de carrer de la Nova Compagnia di Canto Popolare l’any 1984.
https://www.youtube.com/watch?v=T-zBj8q8iEA
____________
DIA 6
GORAN BREGOVIC
Bella ciao
Aquesta cançó tradicional adoptada com a himne de la resistència italiana contra el feixisme té milers de versions i s’ha fet gairebé imprescindible en el repertori de molts grups d’estils i gèneres molt diversos, si més no arreu d’Europa. Un d’ells, Goran Bregovic, de pare croat i mare sèrbia que, de composar les bandes sonores de les pel·lÃcules d’Emil Kusturica, ha esdevingut un músic global. En els darrers anys ha estat un dels principals difusors de la música dels Balcans i, de passada, de la incorporació del metall a la música tradicional. Aquà el teniu en una actuació al festival de jazz (!) de Viena l’any 2013 encadenada amb dues melodies més: “Kalasnikov†i “The belly buton of the worldâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=PEp711KyvgI
A banda de la música tradicional del paÃs, a Barcelona hi ha formacions musicals de gairebé qualsevol cultura del món. Parlant dels Balcans aquà en teniu una d’elles, la Barcelona Gipsy Balkan Orquestra. Interpreten Obican balkanski dan, Un dia qualsevol als balcans. Ho fan acompanyats d’un fenomenal flautista serbi, Bora Dugic al Teatre Grec l’any 2017.
https://www.youtube.com/watch?v=8T3NytqNSXw
I si hi ha un grup català que ha reinterpretat la música tradicional amb metalls en format fanfara és, sens dubte, Balkan Paradise Orquestra. Aquà teniu a les Balkan a la seva primera actuació al CAT del 30è aniversari TRADICIONÀRIUS. Toquen Babumara.
https://www.youtube.com/watch?v=BnhzZH-k8EM
I tornem al principi i a Ità lia. El grup Mòdena City Ramblers que fusiona música tradicional italiana i de composició pròpia amb la tradició celta interpreta “Bella Ciao†a la festa dels treballadors de l’1 de maig de 2011 a la Piazza San Giovanni de Roma.
https://www.youtube.com/watch?v=zRxaxWX30IA
____________
DIA 7
EL BANAT
Ma’agalim
Canvi aparentment radical que no ho és tant. La música tradicional de l’orient de la Mediterrà nia ens proporciona un altre espai sonor: ritmes i melodies diferents. Potser, del Principat estant, no en som tant conscients de la seva influència sobre certes estructures musicals tradicionals dels Països Catalans, sobretot en els territoris de frontera. A més, aquesta cançó tradicional forma part tant de la tradició à rab com la jueva (la música és el camÃ!). Aquà la interpreta el grup de dones El Banat.
https://www.youtube.com/watch?v=l5AxKYFa6TY
Un dels grups catalans que ha sovintejat aquesta tradició ha estat L’HAM DE FOC amb la Mara Aranda. En aliança amb el grup alemany Estrambie, van construir el projecte AL-ANDALUZ i interpreten en castellà “Morenaâ€, una cançó que també reivindica com a pròpia la música tradicional à rab.
https://www.youtube.com/watch?v=x0xmJkByV7o
Justament un dels grans grups del folk català AL TALL en col·laboració amb la banda de Marrà queix MULUK El-HWA va enregistrar un disc, Xarq-Al Alandalus en que fusionen la música à rab i a seva pervivència en la música popular valenciana. Aquà interpreten, sobre textos del poeta andalusà Al Russafi, “Elegia valencianaâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=498_AnZ8c4g
I de l’evolució d’aquestes melodies, ritmes i cadències podem gaudir de veritables joies de la música tradicional dels Països Catalans. En Pep Gimeno “Botifarra†acaba el seu primer concert al CAT l’any 2010 amb la “Malaguenya de Barxetaâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=0l6VE8wM3H8
___________
DIA 8
MADREDEUS
Alfama
De l’orient de la mediterrà nia a l’atlà ntic. Diuen que el fado va nèixer a les tavernes del port de Lisboa a principis del segle XIX com una barreja de les velles cantigues d’amor galaico-portugueses i cadències vingudes de les colònies. Si parlem de fado al segle XX, Amália Rodigues és, sens dubte, el principal referent. I ara mateix, problament, ho és Dulce Pontes. Ara bé, el grup Madredeus i la seva cantant d’alehores Teresa Salgueiro ens van seduir a finals dels anys noranta. Aquà teniu una cançó dedicada al barri antic, de Lisboa, “Alfama†on possiblement va néixer el fado.
https://www.youtube.com/watch?v=9f0mj6QbqsI
I la cançó més coneguda de l’Amália RodrÃguez i habitual en el repertori de les fadistes. ‘Uma casa portuguesa’, en un enregistrament de la seva joventut amb plenes facultats vocals.
https://www.youtube.com/watch?v=RU-Z0SiQKgU
De tant en tant SÃlvia Pérez-Cruz incorpora algún fado a les seves actuacions. Aquà teniu una extraordinà ria interpretació de “Estranha forma de vidaâ€, una de les composicions d’Amália RodrÃgues.
https://www.youtube.com/watch?v=mKFQ9mUVq6c
Ara bé, si hi ha una cantant catalana que ha dedicat una part important del seu repertori al fado és la, al llarg de molts anys cantaire de l’Orfeó Català , Núria Pifarré Névoa. I molt sovint l’acompanya a la guitarra l’Eduard Iniesta. Aquà teniu l’enregistrament d’una altra composició d’Amália RodrÃgues, “Fado de cada umâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=OqI5z4sfCLs
I de nou Madredeus, aquesta vegada amb el grup gallec Nuar Na Lubre en un clip enregistrat per la Televisió de GalÃcia.
https://www.youtube.com/watch?v=3RxFDive9Yg
__________
DIA 9
VIOLETA PARRA
Gracias a la vida
De l’Atlà ntic a la costa del PacÃfic, Xile. Violeta Parra formava part de probablement la famÃlia de músics i folkloristes més importants del seu paÃs, els Parra. En els darrers anys de la seva convulsa vida va composar, en base a estructures musicals tradicionals, unes quantes de les seves millors cançons de dimensió global. Les va agrupar al disc titulat justament
Últimes composicions. Una d’elles “Gracias a la vida†que, paradoxalment, és el seu testament. Un any després de composar- la es va engegar un tret a les temples dins la carpa que era el seu centre cultural. Les versions són incomptables. Per això aquà us posem la seva interpretació nua i amb el ritme just acompanyada d’un xarango.Â
https://www.youtube.com/watch?v=w67-hlaUSIs
Violeta Parra era, també, una folklorista que va recopilar bona part de la tradició musical xilena. Aquà teniu una cueca de les que va recollir: “La cueca del Balanceâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=eaoQ-A-Pnbo
Violeta Parra va esdevenir un sÃmbol i una guia per a la música tradicional. Entre els joves que la vaN seguir hi ha l’inoblidable VÃctor Jara, els Quilapayú, els Inti-Illimani i molts més. Una cançó d’aquests darrers, la “Fiesta de San Benitoâ€, amb tots els sons dels Andes.
https://www.youtube.com/watch?v=knTsw21jWIo
I, per acabar, tornem a “Gracias a la vidaâ€. Nosaltres la và rem conèixer a través de la veu de la Joan Baez que encara la canta a tots els seus concerts. Aquà la versió que và rem escoltar del seu à lbum del mateix tÃtol de l’any 1974.
https://www.youtube.com/watch?v=XP4atRlSgOQ
Tot i que repetim artista, una versió molt especial i diferent, la SÃlvia Pérez-Cruz amb l’Orquestra Metropolitana de Lisboa.
https://www.youtube.com/watch?v=j55lJ1H0TEc
___________
DIA 10
BOB DYLAN
The house of rising sun
Quan Gwen Foster va enregistrar aquesta cançó per primera vegada el 1934 va dir que l’havia aprés del seu avi i que aquest no sabia qui era l’autor. Segons Alan Lomax és una melodia tradicional anglesa amb una lletra de la cantant folk Georgia Turner. Bé, les dues versions no encaixen. De fet, Turner la va gravar uns anys després de Foster. Al seu primer disc Bob Dylan canta sis cançons tradicionals i només dues composicions pròpies. Una d’elles és “The house of rising sun†que, poc després, enregistrarien i l’associarien per sempre més al seu nom The Animals. Aquà la seva versió de 1962.
https://www.youtube.com/watch?v=RP_caKDfoyU
Però tots i totes les cantants, compositores i intèrprets nord-americans del folk (i del country, del blue grass i el primer rock) del segle XX tenen un referent indestriable: la famÃlia Carter (com els Parra a Xile, són una autèntica saga de folksingers). I són els primers que van enregistrar, l’any 1927, el primer disc de cançons tradicionals. Aquà el teniu sencer amb les quatre cançons que són, amb traducció lliure, “Amagat sota el coixÃâ€, “La petita cabana al costat del marâ€, “El pobre orfe†i “Les tormentes de l’oceà â€. Per cert, la seva forma de tocar la guitarra i harmonitzar les veus formen part de l’espai sonor de la Catalunya dels seixanta i setanta.
https://www.youtube.com/watch?v=qUhw2DGSny4
I aquà teniu la tercera (i quarta) generació dels Carter interpretant una de les composicions d’un altre parent, Johnny Cash, "l’Anell de focâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=sMhsVwx5YGg
I, com és habitual, tornem a l’artista del dia. Perquè a més, Bob Dylan és, en darrer terme, el responsable del nom The Basement Tapes. Després del seu gravÃssim accident de moto, es va tancar a la Big Pink House amb Robbie Robertson i altres membres de The Band, al soterrani de la qual van enregistrar sense cap finalitat moltÃssimes sessions amb cançons molt diverses, seves, d’altres i tradicionals. Aquests són els originals registres del soterrani. Aquà teniu Bob Dylan al Folk Festival of Newport de l’any 1964 interpretant “Tambourine Man†que havia composat feia molt poc.
https://www.youtube.com/watch?v=OeP4FFr88SQ
___________
DIA 11
LA BOTTINE SOURIANTE
Dans nos vielles maisons
La botina somrient és, potser, el grup folk més representatiu del Québec. Des de 1976 fins ara han format part del grup una quarantena de músics. La música de l’emigració europea al nord d’Amèrica va ser, com vam veure ahir, fonamentalment anglòfona, excepte en el reducte incial de l’Acà dia (est del Québec) que van colonitzar els francesos. A banda de la llengua, és evident que la música tradicional que es va anar decantant és una barreja de cançons i melodies de França amb ritmes i instrumentacions celtes. La cançó i el clip que proposem no només es representatiu del seu so sinó que va ser el resultat d’un projecte escolar.
https://www.youtube.com/watch?v=fcbud6LZ1FA
Una de les caracterÃstiques de les seves interpretacions és l’acompanyament de la percussió de botes talonejant sobre fusta. Aquà en teniu una que justament rememora l’orÃgen francés del Québec, “L’acadienneâ€. Diatònic, guitarra, fiddle i botes percutint.
https://www.youtube.com/watch?v=-ftCqWGMTGs
L’altre grup que és una referència del folk del Québec és Le charbonnieres de l’enfer. Una cançó de veus i percussió, “Diguedinâ€, d’indubtables aires bretons.
https://www.youtube.com/watch?v=TQs-HnISQYE
Des de fa uns anys La Bottine Souriante compta amb la ballarina de dansa percussiva, Sandy Silva. Malgrat el so deficient és interessant veure aquesta actuació en directe de la Bottine Souriante amb els bascos Oreka TX. Interpreten "Intsusadi".
https://www.youtube.com/watch?v=ISS6T9U-1q8
___________
DIA 12
THE CHIEFTAINS
Opening Medley 50 years tour
The Chieftains va ser fundat l’any 1962 per l’incombustible Paddy Moloney, Sean Potts i Michael Tubridy. D’ells, en Paddy continua en actiu als seus 81 anys i és, potser, el patriarca mundial de la música folk. La seva web oficial (per cert, de les més ben organitzades que he vist) compta amb més de 50 enregistraments. I, al llarg d’aquests gairebé seixanta anys les seves col·laboracions amb artistes ben diversos són molt nombroses (de Pavarotti a Ultravox) i també amb Carlos Núñez (al qual van presentar al festival de Lorient quan era un nen), l’estimat Kepa Junkera i Milladoiro. Hem triat aquest medley que van fer servir a la gira de celebració dels 50 anys perquè representa tots els registres del grup. Tanmateix, si voleu ser originals, és a dir tornar als orÃgens, podeu cercar els à lbums 1 i 2 que estan penjats sencers.
https://www.youtube.com/watch?v=u7pDiO52xSs
Ja hem dit que les col·laboracions de la banda en enregistraments i en directe cal llistar-les per ordre alfabètic. La que us proposem ara es va esdevenir l’any 2014 al festival d’Ortigueira i participen el gran (Sir) Phil Cunninghan, Milladoiro i l’Escola de Gaites. Que no pari la música.
https://www.youtube.com/watch?v=TGgul-4HJYg
Una altra de les col·laboracions no massa evidents va ser amb Sting, anglès de naixement però esperonat, des de ben petit, a l’aprenentatge musical per la seva à via materna irlandesa. Aquà el teniu cantant en gaèlic ‘Mo Guile Mear’ (El nostre heroi), un dels himnes identitaris dels irlandesos.
https://www.youtube.com/watch?v=K4gjc8p7qzo
I avui acabarem amb el propi Sting que, a banda de ser el baix i cantant de Police és un multi instrumentista i expert en música antiga i tradicional. Una petita delicatesse: l’any 2009 va fer un concert de música antiga i tradicional a la catedral de Durham a Escòcia. Li va dir A winter’s nigth. 20 cançons i una hora trenta de música.
https://www.youtube.com/watch?v=Dl1FnmSGj1Q
______
DIA 13
PENTANGLE
Cruel sister
Ã’bviament Pentangle era un quintet. Fundat el 1966 per Jaqui McShee, John Renbourn, Bert Jansch, Danny Thompson i Terry Cox. Però és també la figura de l’escut de Sir Gawain, un dels cavallers mÃtics de la Taula rodona del rei Artur, que és el protagonista d’una saga medieval anglesa. Dit el cavaller verd també se l’identifica amb la figura popular de
Jack in the green, la celebració del renaixement i la fertilitat –segons l’antropòleg James Frazer– que es torna a celebrar a Anglaterra. Aquest romanç i la figura van fascinar Renbourn. De fet, moltes de les seves cançons i balades equivalen als nostres romanços, històries de sang, fetge i sexe. La que teniu aquÃ, "La germana cruel", la història d’un fratricidi, n’és un.
https://www.youtube.com/watch?v=5jObvxemNTI
Aquesta cançó és el tÃtol del seu tercer disc, i tot ell és molt recomanable. John Renbourn va deixar Pentangle l’any 1973, després d’un altre fantà stic disc Reflexion, i va continuar en solitari o amb el seu propi grup. A mitjans dels noranta el và rem veure en directe en un memorable concert al teatre vell de CAT. Va morir d’un infart l’any 2015. Posem la versió personal de la conegudÃssima “Scarborough Fair†en un registre de jazz-folk al seu disc The Lady and the Unicorn.
https://www.youtube.com/watch?v=S46nREvG-1g
Cinquanta anys després, Pentangle continua en actiu amb la seva vocalista McShee i músics renovats. Aquà la teniu fa pocs anys cantant amb un altre dels fundadors de Pentangle, Bert Jansch, un altre romanç d’un assassinat, "Bruton Town".
https://www.youtube.com/watch?v=tHf7JxutsP8
______
DIA 14
GWENDAL
Irish jig
Gwendal va ser el darrer gran grup del segle passat que va contribuir decisivament al renaixement de la música tradicional bretona i celta en general. Van editar, l’any 1974, el seu primer disc conegut per Gwendal 1. Els músics fundadors provenien d’estils musicals diferents amb una forta tendència a la improvisació jazzÃstica. Dels fundadors inicials el flautista i bombarda Youenn Le Berre continua en actiu. Gwendal va tenir un impacte molt important a GalÃcia, Astúries i el PaÃs Basc. De fet han enregistrat els seus dos discos en directe, un a Madrid i l’altre a Getxo. Us posem directament dos enllaços. El primer, “Irish jig†és el track 1 del disc 1:
https://www.youtube.com/watch?v=ev9elRrE8sA
La segona és, potser, una de les seves cançons més caracterÃstiques, “Benoitâ€:
https://www.youtube.com/watch?v=gupdjeRKflA
En el tour de celebració dels seus quaranta anys van passar per Ortigueira i van començar el concert de forma habitual amb la “Suite d’Arréeâ€, nom del petit massÃs central de la Bretanya ple de dòlmens i menhirs. Amb la mateixa arrel que Arsèguel, és a dir, muntanya de roques. Amb el crescendo pertinent i les improvisacions.
https://www.youtube.com/watch?v=KcpQbtV3e4s
I, per acabar, al concert de celebració dels seu vint-i-cinquè aniversari a Getxo. Youenn Le Berre i Robert le Gall interpreten –i també la canten– la cançó satÃrica basca “Tirauki†ni més ni menys que amb Oskorri del qual formava part, en aquells moments, un jove Kepa Junquera.
https://www.youtube.com/watch?v=19GnnpBTIaI
______
DIA 15
MALICORNE
Almanach
Almanach no és una cançó, és el nom del tercer à lbum del grup Malicorne. Fundat l’any 1973 per la parella Gabriel Yacoub i Marie Sauvet i integrat, en la seva primera formació, per Hugues de Courson i Laurent Vercambre. És sens dubte una de les bandes folk més influents de la segona meitat del segle XX. Recerca, composició, reinterpretació, elèctrics, acústics i vocals, Malicorne va practicar tots els registres. La banda va tenir diverses formacions: la inicial, fins al 1979, una segona amb músics variables i gairebé sempre sense Marie fins el 1989. L’any 2010 es va reunir excepcionalment la formació original i altres músics per a un concert a La Rochelle. Des d’aquell moment, fins la dissolució final el 2017 adopten el nom de Gabriel et Marie de Malicorne. Almanach, enregistrat l’any 1976, va ser –per primera vegada en el cas d’un grup folk– disc d’or, disc de l’any a França i va vendre 100.000 exemplars en un any. Aquà el teniu sencer. Es fa difÃcil oblidar temes com “Salut a la compagnie†i la “Branle de l’Haie†i “Noël est arrivéâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=bdJCgMDklTk
I cinc anys després en Jordi Fà bregas crea –després de l’Harmònica Brava– una nova banda, La Murga, i enregistren un disc anomenat
Almanac. És cert que la matèria musical tradicional, molt lligada al calendari anual de treball i festes, porta de forma natural a l’almanac. Però aquesta no serà l'única coincidència amb la trajectòria musical d’en Fà bregas. Malicorne és un poblet de la Borgonya al qual van anar a parar en confondre’s de carretera la parella Yacoub. I una actuació circumstancial a ArcalÃs va donar nom vint anys després a El Pont d’ArcalÃs. Calendari i topònims. La Murga fou un supergrup que va reunir a Josep Pons, Eduard Altaba, Saki Guillem, Enric Esteve, Josep Cabré, Eliseu Parra i, òbviament, Jordi Fà bregas. Aquà teniu la “Santantonada de Forcallâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=zTsbmuBEdXQ
La Murga i El Pont d’ArcalÃs, però al mig hi ha un dels grups més emblemà tics del folk català Primera Nota. Aquà teniu “Sant Rorroâ€, patró dels borratxos i també del CAT, quan TV3 fins i tot produïa clips musicals...
https://www.youtube.com/watch?v=NYrFyQxzypA
I, per acabar, de nou Malicorne. Un curiós enregistrament amb comentaris del quartet original per a TVFrance a Notre-Dame de ParÃs: “Le mariage anglaisâ€, evidentment pels francesos un mal casament.
https://www.youtube.com/watch?v=GzsWl55tlRo
______
DIA 16
I MUVRINI
Terra Corsa
Dues caracterÃstiques defineixen a I Muvrini: la reivindicació de Còrsega a través de la música popular i les polifonies tradicionals. I Muvrini, literalment els muflons, va ser fundat l’any 1979 pels germans Bernardini probablement per continuar el treball i homenatjar al seu pare Ghjuliu, poeta i cantant que va morir l’any 1977. Per això el seu primer disc es va dir Ti ringranzianu. La primera peça que us proposem compleix les dues condicions, “Terra Corsaâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=k2vZz8AdS3Q
Però també –sobretot els darrers anys– els agrada fer fusions d’instruments, sonoritats i llengües. Fins i tot canten en francès, la llengua dels que a Còrsega són coneguts despectivament com a pinzuti. Aquà en teniu una mostra, la cançó “Ún ti ne scordà â€, No t’oblidis (més o menys, roda el món però torna a Còrsega), a Marsella l’any 2013.
https://www.youtube.com/watch?v=WJoDb6XAwxg
La polifonia és habitual en tota la música tradicional, en unes cultures més que en d’altres i, sovint, s’inclouen cants religiosos i profans. És el cas de l'altre grup polifònic d’extracció popular més important, els occitans Vox Bigerri (el nom llatà de la Bigorra, territori de l’Alt Pirineu). Fa poc els và rem veure en directe al CAT en l’extrordinari espectacle de Roberto Olivan i Magà Serra, Socarrel. Aquà els teniu interpretant “La nòvia tot passejant per Ceret".
https://www.youtube.com/watch?v=HrV4rvLgdp8
I a casa nostra, el grup d’en Jaume Ayats i companyia, La Nova Euterpe, és la formació catalana de polifonia masculina més representativa. Van enregistrar la seva versió d’“El pobre terriserâ€, segons el propi Ayats la cançó de cornuts que havia estat més popular arreu de Catalunya i que es cantava a tavernes i pel Carnaval.
https://www.youtube.com/watch?v=VeXVd0fWayk
I parlant de frares i cornuts, gairebé és impossible no recordar “La ballarusca†que van enregistrar El Pont d’ArcalÃs i Les Violines. Aquà teniu una versió del 2007 amb el so en directe (però sense imatges).
https://www.youtube.com/watch?v=1y_OAmhLYVc
_________
DIA 17
LEONARDO CABIZZA
Adiu i bonasera
Saltem d’illa, de Còrsega a Sardenya. La tradició musical sarda –com en el cas del flamenc– inclou una formació de guitarra (la seva variant) i cantant que interpreten “pals†diferents. Genèricament es coneix com a
Cantu a chiterra. Leonardo Cabizza es considera un dels millors cantadors. Fins que va morir als 94 anys es calcula que havia fet més de 5.000 actuacions formals al llarg de la seva carrera. Aquà teniu una cançó de comiat i bons desitjos amb tot el so de la mediterrà nia sud.
https://www.youtube.com/watch?v=6fzMYskUsW0
A la darrera Fira Mediterrà nia de Manresa va ser present un grup de ball tradicional de Sardenya acompanyats per un fisarmonicista. Les noves generacions de músics tradicionals han incorporat aquests balls al seu repertori. Un exemple és el Passu Torrau (una traducció possible seria “ball nouâ€). Aquà teniu un enregistrament televisiu del grup Dilliriana amb tot l’abillament inclòs i la launeda, la triple flauta sarda.
https://www.youtube.com/watch?v=C5BeJ2kb4cE
I per la singularitat de l’instrument i de la respiració contÃnua, aquà teniu una demostració d’Andrea Pisu i Giancarlo Seu.
https://www.youtube.com/watch?v=5KqQwo05uqo
I, per acabar, el grup folk sard Zenias, que fonamenta el seu repertori en la tradició sarda i fan la seva reinterpretació. “Su ballu e su Machine†que, a estones, sona gairebé basc...
https://www.youtube.com/watch?v=J20vgFAil0I
__________
DIA 18
THE DUBLINERS
Molly Malone
D’illa en illa, tornem a Irlanda. El dia 12 parlà vem de The Chieftains i avui ho fem de l’altra gran banda folk irlandesa del segle XX. En una classificació de votació popular The Dubliners són el primer grup per davant de The Chieftains que són els segons. Al seu repertori hi ha més balades i menys música instrumental. I la seva influència en músics d’altres gèneres ha estat important. The Pogues en són un exemple. Aquà els teniu l’any 2013 al The Gaiety Theatre de DublÃn interpretant, en el concert del seu 40 aniversari, “Molly Malone†amb tot l’auditori cantant a cor. “Molly Malone†és, suposadament, un homenatge a una venedora ambulant de peix que va morir jove, però el seu fantasma continua arrossegant el carro pels carrers de DublÃn. L’any 1988 es va declarar el 13 de juny com el Molly Malone Day. És un veritable himne com podeu comprovar.
https://www.youtube.com/watch?v=wjjh5EmkKCA
The Dubliners va fer una carrera de 50 anys –de 1962 a 2012- i després es van jubilar. Alguns dels seus membres han continuat actuant individualment o sota l’esperit de la banda. Va ser una banda combativa i, entre les seves cançons, s’inclouen el que els angloparlants diuen “rebel songsâ€, cançons de revolta. Aquà en teniu una combativa cançó dedicada a un membre de l’IRA empresonat a Londres: “The old alarm clockâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=BfANJ2IIIps
The Dubliners i The Chieftains han col·laborat amb moltÃssimes bandes i artistes però poques vegades ho van fer junts. Aquà teniu una entrevista de fa uns anys amb els lÃders de les bandes, Paddy Moloney i John Sheehan, a la televisió pública irlandesa, on acaben amb un fantà stic duo de whistles
https://www.youtube.com/watch?v=akCZBb7_BU4
I encara més, aquà els teniu als dos amb l’arpista i cantant Moya Brenan, el cantant gaèlic John Spillane i les germanes Andrea i Caroline Corr en un meddley també a la televisió.
https://www.youtube.com/watch?v=wHuRUfzDz2k
I per acabar les noves generacions folk dublineses, Four Wings interpreten la suite “The Flags of Dublinâ€, on si no, al Molly Reillys Pub. Brutal.
https://www.youtube.com/watch?v=5uqcoeLR7TA
____________
DIA 19
ELISEO PARRA
Van por el aire
Eliseo Parra, l’Eliseu per nosaltres, tot i que ara el coneixem amb la seva banda, és un dels músics amb una trajectòria més important de tota la penÃnsula ibèrica. Sense voluntat exhaustiva, des de la música laietana amb Blay Tritono, la Rondalla de la Costa o Orquestra Plateria fins al seu propi grup va passar per Al Tall, el disc
Almanac de La Murga,
Saba de Terrer de la Maria del Mar Bonet o la creació de Mosaico amb el famós disc Tribus Hispanas. També ha fet i continua fent recerca directa sobre tot els territoris centrals de la penÃnsula. Aquà teniu aquestes seguidilles en l’enregistrament a la Casa Gasamans de GalÃcia l’any 2015 amb Coetus (en Mario Mas, l’Aleix Tobias, en Xavi Lozano i tots els altres) i encara més músics i músiques.
https://www.youtube.com/watch?v=qfQbH9BAt-8
De
Saba de Terrer amb, Maria del Mar a banda, Xavier Batllés, Manolo Miralles i Enric Esteve: “Sa des cavallerâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=Mok2gE1QDZE
La música del “Romanç de cec†de Quan el mal ve d’Almansa d’Al Tall va ser composada i arranjada per l’Eliseo Parra en base a un fandango castellà (!). A la cantata sona just abans del “Cant dels maulets†composat pel Ximo Caffarena i tanca el disc unes Albaes tradicionals que acaba la veu inconfusible de l’Eliseu cantant la moral final “Per curar el mal d’Almansa ens vindrà res de Madridâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=QDRwPj7A_bs
I, ara mateix, la banda de l’Eliseo Parra fa una actualització de la música tradicional amb una gran importà ncia dels ritmes trencats. Aquà teniu una cançó de Salamanca, “Brillanteâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=_KX6c5ZhTO4
L’escenari del CAT ha conegut molts dels projectes de l’Eliseu, el disc El Man Sur, el concert Retrospectiva, revisió dels temes més rellevants del seu repertori en català pel 30è Tradicionà rius, la presentació de la seva biografia “Nunca perseguà la gloriaâ€. Del concert El Man Sur, a “Eres zorro†un solo d’Aleix Tobias
http://www.tradicionarius.cat/ca/eliseo-parra---eres-zorro/videos/12
No puc acabar sense l’â€Havanera del peix enamoratâ€, lletra de Vicent Torrent i música de l’Eliseu que forma part de la nostra memòria personal i col·lectiva. Ha estat versionada moltÃssimes vegades per ell i altres, la versió original però la va fer amb Mosaico.
https://www.youtube.com/watch?v=gIz4o2q6rK8
____________________
DIA 20
PETE SEEGER
Down in the valley
El dia 1 Pete Seeger apareixia lligat a Woody Guthrie i a la cançó “This land is your landâ€, avui l’escoltarem amb ell. El seu entorn familiar va ser determinant en la seva vida i carrera: el seu pare Charles era un compositor i musicòleg a Harvard, la seva mare, Constance, violinista i després professora de la Julliard School. Però sobretot Ruth Crawford, la segona dona del seu pare, que també era compositora i especialista en música folk. Pete va començar cap al 1940 tocant el banjo amb el grup The Weavers. Aquà teniu un medley televisiu de 1951 que comença amb la cançó hebrea “Tzena, tzena, tzenaâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=_HCsW0xh1Mk
També va formar part d’un grup més combatiu, Almanac (un altre cop) Singers. Aquà teniu una cançó explÃcita: “I don’t want your million, misterâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=W7VkWAYHUFQ
L’èxit va ser immediat però el seu activisme pacifista, obrer i anticapitalista, que havia començat als disset anys amb la guerra civil espanyola, li va procurar l’honor de ser inclós a la llista McCarthy. També va fer d’assistent de l’Allan Lomax. El renaixement del folk americà als anys seixanta el va convertir en un referent per a la jove generació de músics. Aquà el teniu amb una jove Judy Collins cantant “Turn, turn, turnâ€.
https://www.youtube.com/watch?v=qURAnrk30ng
És l’època de la recopilació de les 139 cançons tradicionals per encà rrec de l’Institut Smithsonian en 5 volums anomenats American Favorite Ballads i que conservo amb devoció. I aquà va enregistrar la versió tradicional de “Down in the valleyâ€, una cançó tradicional dels Apalatxes amb música d’una balada anglesa.
https://www.youtube.com/watch?v=F9KQbldoBFg
Pete Seeger va morir l’any 2014 als 94 anys. Fins el darrer moment va mantenir la música i l’activisme. L’any passat celebrant el centenari del seu naixement al Tradicionà rius varem veure el documental Pete Seeger, The power of song. Un dels darrers enregistraments que va fer va ser una sorprenent versió de “Forever Young†de Bob Dylan a casa seva amb motiu del 50 aniversari d’Amnistia Internacional.
A banda de Xesco Boix, Pete Seeger tenia bons amics i seguidors a Catalunya, un d’ells, Raimon. Hi va participar acompanyat del seu net Tao RodrÃguez al seu concert al Palau Sant Jordi celebrant els 30 anys d’â€Al ventâ€. Ara bé, l’Arturo Gaya amb Cati Plana, Kike Pellicet i Sergi Trenzano va adaptar i interpretar algunes de les seves millors cançons. Aquà teniu la seva versió de “Midnight Special†de Lead Belly que tantes vegades va cantar Pete Seeger al Tradicionà rius del 2017. I aquest any s’ha publicat el disc "El poder de la cançó†recull del concert commemoratiu a L’Auditori de Barcelona l’any 2019, pel centenari del naixement de Pete Seeger.
https://www.youtube.com/watch?v=evDSe1vHvIM