DIA 58
MARIA TERESA VERA
El yambĂş guagancĂł
Aquesta Ă©s una història d’anada i tornada però Ă©s tambĂ© una de les parts mĂ©s fosques de la història dels catalans. Des de finals del segle XVIII i fins el 1880 vaixells catalans negrers es dedicaven al trĂ fic d’esclaus i mercaderies en el triangle de l’atlĂ ntic: de Catalunya al golf de Guinea (anomenat tambĂ© el golf dels esclaus), desprĂ©s a Cuba (o altres indrets de Carib) i finalment de retorn a casa. Una perversa economia circular. La fusiĂł a Cuba de la mĂşsica dels yoruba amb l’europea va donar una varietat de ritmes que formen part de la memòria musical de la humanitat. Un enregistrament de la cantant mulata cubana Maria Teresa Vera dels anys vint del segle passat n’és un bon exemple. TĂtol inconfusible: “El yambĂş guagancó”.
https://www.youtube.com/watch?v=EyW0TcgU5po
Anem enrere però. Els esclaus negres portaven la seva música de cant i percussió, els tambors de batà , l’origen de la percussió bà sica del son i la salsa. Aixà la interpretava encara fa cinquanta anys el music nigerià Yusuf Olatunji.
https://www.youtube.com/watch?v=zBjKDQE7KWc
A la cort colonial del governador espanyol triomfaven bastant els músics catalans: en Felip Grau, besavi de Jordi Pablo i de Gonzalo Herralde, n’era un. En Manuel Saumell un altre. És interessant de veure com feien la fusió des de l’altra banda. De Saumell, la contradansa “El último golpe”. El ritme s’obre camà per sota de les melodies europees.
https://www.youtube.com/watch?v=CfJIzNVq4LY
A Catalunya, Pep Ventura –amb la tenora d’Andreu Toron- ja havia inventat i fixat la cobla moderna dedicada a la sardana (ceretana), i ClavĂ© els seus cors. Aquesta era la mĂşsica referència del poble republicĂ i federal; els senyors esclavistes i els carlins continuaven ballant la contradansa al Ball de carnaval del Liceu. Ventura feia servir molt sovint melodies tradicionals –o de sarsueles- per a la composiciĂł de les seves (gairebĂ© dues-centes) sardanes llargues. Una d’elles porta per tĂtol “La mulata” i no n’he trobat cap referència. I una altra –per cert titulada en castellĂ - “El Diablo en el poder”. I la sardana revolucionĂ ria “Cants del dia”. La interpreta l’Orquestra Nova Pep Ventura (cobla) dirigida per l’amic Jaume Ayats.
https://www.youtube.com/watch?v=MhcGnfyM6kA
El yambĂş –juntament amb la colĂşmbia i el guagancĂł- Ă©s una de les tres variants de la rumba cubana. De fet, hom creu que la paraula rumba Ă©s una transposiciĂł sil·lĂ bica de la paraula yambĂş. La rumba –gitana, catalana- va fer fortuna a Catalunya. Amb el ventilador a la guitarra (sigui qui sigui l’inventor) i el martell al bongĂł a la meitat del segle XX el Carib s’inseria de ple a la cultura musical popular de Barcelona i altres indrets dels PaĂŻsos Catalans. Sobre aquestes bases d’anada i tornada i l’amalgama de la mĂşsica composada i les melodies tradicional, Ă©s ara mateix l’imaginari de molts grups catalans. I, aquĂ sĂ, pensant en tot plegat, podem escoltar com la “Cançó del lladre” – la que va enregistrar en Serrat l’any 1967- s’ha convertit en el “Clavell morenet” de Joan Garriga i La Troba Kung-Fu.
https://www.youtube.com/watch?v=_PTUz2Phr-M